data publikacji: 20 marca A.D. 2023
Pierwsza i najczęściej używana metoda opłacania połączeń. W Polsce w użyciu od pojawienia się automatów (tj. od pocz. XX w.) aż do początku lat 90. XX w. Przywrócona pod koniec lat 90. wraz z pojawieniem się telefonii prywatnych.
Zalety:
Wady:
Stanowią zastępstwo dla monet, gdy ich użycie jest problematyczne, np. z powodu dużej inflacji. Mogą je akceptować aparaty wcześniej przyjmujące monety. W Polsce w użyciu w latach 90. XX w.
Wady:
Pozostałe wady jak przy monetach.
Karta magnetyczna to kawałek plastiku z paskiem magnetycznym, na którym głowice magnetyczne zapisują i odczytują dane, zapisane zwykle w formie cyfrowej. W Polsce używane w latach 1991-2005 przez Telekomunikację Polską.
Zalety:
Wady:
Karta zawierająca, zamiast paska magnetycznego, układ elektroniczny przechowujący dane o liczbie impulsów i dodatkowo je szyfrujący. W Polsce wprowadzone w 1998 r. z powodu działalności phreakerów nagrywających pirackie karty magnetyczne.
Zalety:
Pozostałe zalety jak przy kartach magnetycznych
Wady:
Pozostałe wady jak przy kartach magnetycznych.
Usługi działające poprzez numery bezpłatne (800x – opłata przerzucona na odbiorcę), umożliwiające zestawianie połączenia po wpisaniu numeru kupionej wcześniej karty. Można korzystać z nich na każdym telefonie stacjonarnym. Usługa oparta jest o VoIP (telefonię internetową; pl.wikipedia.org/wiki/VOIP), dzięki czemu rozmowy, nawet międzynarodowe, są znacznie tańsze niż przy normalnym połączeniu. Pod koniec ery automatów telefonicznych w Polsce tego typu kartę można było kupić znacznie łatwiej niż zwykła kartę telefoniczną, ponieważ oferowały ją także terminale płatnicze w sklepach (karty telefoniczne dostępne były wówczas tylko w niektórych kioskach).
Zalety:
Wady: